Druhá lekce
Dobrý den přeji Vám všem milým studentkám a váženým pánům studentům,
vítejte u v pořadí již druhé přednášce o přírodní magii. Dnes se budeme zaobírat hlavními zásadami magické práce a seznámíme se i s nástroji, které budeme při své práci používat.
Na úplném začátku si zopakujeme důležité informace z minulé přednášky: Přírodním magikům říkáme čarodějové/čarodějnice a rituálním mágové. Čarodějové a čarodějnice se často shromažďují do skupin takzvaných covenů, nebo sabatů. Celou přírodní magií prostupují a ovládají dvě entity - Pán a Paní. Moderní přírodní magie se nejčastěji označuje jako wicca.
Nyní je potřeba, abyste se vy, budoucí čarodějnice, seznámili s hlavními zásadami používání přírodní magie. Předpokládám totiž, že se valná většina z Vás hodlá věnovat tomuto předmětu prakticky a z toho hodlám i vycházet při svých přednáškách. Dočkám-li se ale spíše ohlasů požadujících čistou teorii, jsem ochoten své hodiny patřičně upravit.
První zásada je: Dělej to, co chceš, ale nikomu neubližuj!(wiccan rede) Je to nádherné vyjádření myšlenek svobody ( a s ní spojené zodpovědnosti) a tolerance.
Já osobně mám rád její latinskou verzi, která zní: Honeste vivere, altreum non laedere et suum cuique tribuere (lat.: Čestně žít, jinému neškodit a každému dopřát to, co mu patří.) S Vaším laskavým svolením celou tuto zásadu bod po bodu rozeberu.
Honeste vivere (čestně žít), znamená jednat v souladu se svým svědomím. Prostě být zcela v souladu se svým vnitřním já, v souladu s přírodou i okolím. Alterum non laedere (jinému neškodit) - co nechceš, aby jiní dělali tobě, nedělej ani ty jim. Nikoho nenapadejte, nebuďte nepříjemní a hnusní na své okolí neškoďte, neposmívejte se, nepomlouvejte… Suum cuique tribuere (každému dopřát to, co mu náleží) - Nesnažte se zasahovat nikomu do věcí, na které má nárok - tzn. na jeho právoplatný majetek, duševní klid, ale i na zasloužený trest. Každý si svým způsobem života na sebe váže odměny i tresty (sankce) a je nejen právem, ale i povinností člověka žít si svůj život a přijímat důsledky svých skutků. Kdykoli můžete, pomožte, poraďte a nedívejte se jinam, když je Vás někde potřeba, ale nesnažte se přebírat životy jiných, žít je za ně. I nepříjemné věci, které se v životě dějí, mohou prospět.
Další na řadě je takzvaná zásada trojnosti. Cokoliv co uděláš, se ti třikrát vrátí. Nikoliv však doslova, tzn. když někomu podrazím nohu, nebude mi nutně třikrát podražena noha, ale stane se mi něco, co bych mohl považovat za třikrát horší, např. spadnu z kola a pořádně si natluču …
V souladu s těmito zásadami přírodní magie odvrhuje magii označovanou za černou i když sama rozlišení na černou a bílou příliš neuznává. Magie je síla, moc, kterou můžeme napřít jakýmkoli směrem za jakýmkoli účelem, není tedy dobrá ani zlá, dobrý nebo zlý je jen její cíl. Čarodějové, kteří škodí, ubližují tedy hlavně sobě.
Další pravidla jsou již spíše doporučeními a ozkoušenými radami zkušených. Jedna z nich je například, že při jakémkoli magickém konání vyžadujícím kruhový pohyb provádíme tento výhradně po směru hodinových ručiček. Další pravidla nechám na pozdější část přednášky, případně až do diskuse a dotazů.
Nyní bych Vás, vážení a milí študenti, rád seznámil s magickými nástroji. Tyto čarodějovy propriety jsou opravdu jen nástroji a samy o sobě jsou zcela nekouzelné (tedy zapomeňte na hůlky metající fajrbóly a neviditelné čapky), jsou to nástroje. S oblibou používám toto přirovnání: Představte si magickou práci, jako hromadu písku, kterou potřebujete přeházet. Samozřejmě to lze udělat holýma rukama, ale je lepší vzít si na to lopatu. Magické nástroje jsou právě takovou lopatou - samy o sobě nic nedokáží, ale v rukou zkušeného pracanta se ukazují jako velice efektivní pomoc. Popišme si nyní jednotlivé nástroje:
Asi nejzásadnějším a nejpoužívanějším nástrojem čaroděje je athame. Jedná se rituální nůž nebo dýku s tmavou rukojetí. Používá se k vytyčování kruhu, rušení magických linií a symbolizuje mužský princip. Návod, jak si takový nůž vyrobit se dá bez problémů nalézt na internetu, nebo v knihách a nebudu jím naplňovat omezený čas naší přednášky. U těch z Vás, kteří se budete chtít věnovat přírodní magii prakticky, ostatně předpokládám, že si takový nůž opatříte a to nejen zde ve školním obchodě, ale i v reálné podobě. Jako ostatně i ostatní pomůcky.
Mezi čaroději se vede spor, zda-li je vhodné athame používat i k jiným účelům, než jen k magické práci. Zda-li se takovýmto užitím nesnižuje jeho magická moc. To je ale opět téma na další celou přednášku, nebo osobní konzultaci pro ty, kdo projeví o tuto problematiku zájem. Spokojme se zatím tedy s tím, že absolutní většina čarodějů athame používá jen a pouze k magii, ačkoli například já se k takovým neřadím.
Co ale uznávají snad všichni je to, že Vaše athame je ryze Váš osobní nástroj a nepatří se jej kdekomu předvádět. Malou rozlišovací pomůckou Vám může být názor, že Vašeho athame se smí dotýkat jen ten, komu byste dovolili dotyk na těch nejintimnějších místech.
Athame by mělo být oboustranně broušené, aby se Vám jím lépe vyznačovaly magické obrazce. Jednostranné athame není mezi čaroději tolik rozšířené, ale podle mé osobní zkušenosti nefunguje o nic hůře.
Další nástroj, který budete při své práci potřebovat je číše (pohár, kalich). Tento symbolizuje ženu a je i nádobou, ze které se při obřadech pije víno (nebo ovocná šťáva, nemůžete-li pít alkohol). Použít lze prakticky jakoukoli nádobu, která se Vám líbí. Z materiálů je určitě vhodné dřevo, sklo, ušlechtilé kovy i keramika. Samozřejmě tak, jako kterýkoli magický nástroj je i pohár nejlepší vlastnoručně vyrobený, nebo alespoň dozdobený.
Kadidelnice je další z magických propriet, kterou budeme používat. Vystačíte si samozřejmě i s vonnými tyčinkami, ale nějak to není úplně ono…
Žádná správná magie se neobejde bez svíček a i v přírodní magii hrají důležitou úlohu. K barvám svíček a jejich významu odkazuji na první přednášku z Bílé magie zde na této škole. My budeme používat 4 svíčky pro živly a dvě jako obětinu Pánovi a Paní čarodějnictví.
Živel země reprezentuje tzv. pentakl. Kovový disk s vyrytými okultními symboly.
Dále je vhodné disponovat nádobou na svěcenou vodu (jak posvětit vodu se naučíme v příští lekci) a kropenkou.
Neobejdeme se bez altaru (oltáře). Ten může být vyroben z pařezu, bedýnky, nebo i nočního stolku. Je pěkné mít jej ozdobený sezónními motivy. Na něm pak máme něco aspektovaného Pánu a něco aspektovaného Paní. Vhodné jsou sošky, parůžek a mušle, král a královna z šachů nebo i karet…
Je možné používat i meč, ale není situace, kdy by tento nemohl být zastoupen athamem - je to čistě otázka stylu.
Některé tradice používají i důtky a různobarevné provazy, s tím ale nejsem natolik seznámen, abych si to troufal vyučovat. Někdy se o nich třeba krátce zmíním, ale rozhodně není nutné si je pořizovat.
Promluvme si teď krátce o odění užívaném během rituálů. Některé coveny, zejména ty americké, upřednostňují dlouhé hábity, nejčastěji bílé. Jiné se halí i do velmi složitých hávů a rouch. U nás v Evropě však bývá zvykem, pokud to počasí jen trochu dovolí, pracovat zcela nazí. Někde se můžeme setkat i s názvem „v nebeském rouchu“ popř. „oděni nebem“. Tato praxe mi zcela vyhovuje a osvědčila se mi. Je samozřejmě dobré, nějaký ten plášť mít, neboť se občas vyskytne situace, kdy jej potřebujeme. Namátkou třeba jmenujme nepřízeň počasí, přítomnost nečaroděje při práci, nebo u dam menstruaci. Můj názor, že je lépe být při praktikování přírodní magie nahý vychází jednak z osobní zkušenosti (každému může vyhovovat něco jiného) a jednak z Volání Bohyně z něhož malou část teď odcituji:
Kdykoliv něco potřebujete, jedenkrát
v měsíci, a budiž to nejraději ve chvíli, kdy je luna v úplňku,
shromážděte se na tajném místě a uctěte mého ducha. Já jsem královna čarodějek
a čarodějů.
Tam se shromážděte vy,
kteří jste hotovi učit se všemu čarodějství, ale dosud jste nedospěli
k nejhlubším tajemstvím. A já vás budu učit věcem dosud nepoznaným.
A budete osvobození od
všeho otroctví a na znamení, že jste opravdu svobodní, budete nazí při svých
obřadech a budete tančit, zpívat, slavit, hrát na hudební nástroje a milovat,
to vše pro mou slávu a chválu. Neboť moje je extáze ducha a má je radost na
zemi. Neboť zákonem mým je láska ke všemu, co je.
Tolik k nástrojům. Víte-li o některých dalších a chcete se na ně zeptat, udělejte to prosím na konci dnešní lekce, nebo v mém kabinetě po vyučování. V příští hodině probereme zasvěcování a začátky praktické práce s přírodní magií. Pro dnešek Vám děkuji za pozornost.
Nyní
dávám prostor Vašim dotazům. Na úplném konci hodiny zadám domácí úkoly. Omlouvám se však za případné zpoždění.
Komentáře
Přehled komentářů
DÚ 1: Sežeňte si v místních obchodec potřeby k provozování p. m.
DÚ 2: Napište krátkou úvahu o tom, zda-li je lepší pracovat v magickém rouchu nebo nazí. Svůj názor opřete argumenty.
Domácí úkol
(Profesor Gin Dry, 10. 6. 2007 20:08)